Youth Ministry Recharge je jednodenní vzdělávací akce určená pro týmy vedoucích mládeže. Letošní téma je duševní a mentální zdraví, které silně rezonuje českou společností. Církev (naše mládeže) mohou být oázou, kde mladí lidé svobodně přicházejí se svými problémy a my na ně umíme zdravě reagovat a poskytnout “první pomoc”. Pojďme se společně učit být tzv. “first responders” a být potřebnou oporou pro druhé.

Kontaktní osoba pro Česko: Lucie Mészáros
Email: lmeszaros@kam.cz
Telefon: 605 035 039

HOME

Timeline recharge

HOME

Téma 1: Úzkost

Zadání case study

Během nedávné mládežnické akce ses seznámil/a se studentkou Agi. Když ses jí ptal/a, jak si akci užívá, na chvíli se odmlčela a vypadala rozrušeně. Taky ses zastavil/a a zeptal/a ses “ Je všechno v pořádku?” Její oči se zalily slzami a začala vyprávět pod jak velkým tlakem se cítí – ve škole i doma. Povídala, jak moc náročná je její divadelní skupina a jak se ustavičně připravuje na představení. Potom řekla, že cítí, že musí být vždycky perfektní, protože to je jediný způsob, jak udržet její mámu šťastnou. Všiml/a sis, že se jí zrychluje a zkracuje dech, jak o tom vypráví.

Otázky:

  • Jak bys mohl/a Agi v této konverzaci podpořit?
    • Co bys měl/a říct?
    • Co bys rozhodně říkat neměl/a?
    • Co můžeš pro Abi udělat teď a tady v ten moment?
  • Jak by mohla vypadat dlouhodobá psychická podpora Agi?
    • Jak jí můžeš pomoci ty osobně?
    • Jak ji můžete podpořit jako církev nebo mládež?
    • Co za zdroje / lidi jí můžete doporučit?

HOME

Téma 2: Deprese

Zadání case study

Nedávno se tě po mládeži jeden ze studentů, Honza, zeptal, jestli si můžete popovídat. Začal říkat, jak se poslední týdny cítí víc a víc dole. Řekl ti “už mě moc nebaví škola. Dříve jsem se snažil mít ty nejlepší výsledky ve třídě, ale teď chci jen spát.” Pak dodává: Hraju teď celkem dost hry, ale čím více je hraju, tím více prázdnější se cítím. I celkový Honzův vzhled je trochu znepokojivý – má velmi unavené oči, jeho ramena jsou skrčená a je celý takový bledý. 

Otázky:

  • Jak bys mohl/a Honzu v této konverzaci podpořit?
    • Co bys měl/a říct?
    • Co bys rozhodně říkat neměl/a?
  • Jak by mohla vypadat dlouhodobá psychická podpora Honzi?
    • Jak mu můžeš pomoci ty osobně?
    • Jak jej můžete podpořit jako církev nebo mládež?
    • Co za zdroje / lidi mu můžete doporučit?

HOME

Přestávka (15 min)

HOME

Téma 3: Sebepoškozování

Zadání case study

Minulý pátek když jsi byl/a na víkendové konferenci pro vedoucí mládeží, volala ti jedna holčina z mládeže, Stella. Zpočátku to vypadalo, že volá jen, aby tě pozdravila, ale v jejím hlase jsi slyšel/a, že je něco jinak. Když ses zeptal/a, kde je, začala do telefonu plakat a řekla, že je sama v koupelně. Začala plakat ještě více a řekla ,, Já už prostě tu všechnu bolest a tlak nezvládám. Potřebuji mít něco pod kontrolou.” Rychle ti došlo, že se jedná o situaci se sebepoškozováním.

Otázky:

  • Jak bys mohl/a Stellu v této konverzaci podpořit?
    • Co bys měl/a říct?
    • Co bys rozhodně říkat neměl/a?
    • Co můžeš pro stellu udělat teď a tady v ten moment?
  • Jak by mohla vypadat dlouhodobá psychická podpora Stelle?
    • Jak jí můžeš pomoci ty osobně?
    • Jak ji můžete podpořit jako církev nebo mládež?
    • Co za zdroje / lidi jí můžete doporučit?

HOME

Téma 4: Sebevražda

Zadání case study

Když ses včera večer díval/a na Messenger, viděl/a jsi zprávu od jednoho z těch tišších mládežníků, Davida. Zpráva tě trochu zarazila, protože jste dříve na Messengeru nekomunikovali. David napsal pouze “ahoj”. Když ses zeptal/a, jaký má měl týden, David odpověděl: “Byl v pohodě, ale nějak už nevím, jestli to všechno má vlastně cenu.” David začal psát o tom, jak jej ve škole nedávno šikanovali. Zradil jej jeho nejlepší kamarád a celá jeho skupina kámošů se k němu otočila zády. David působil dost agresivně a postupně se to stupňovalo, když o té situaci psal. To, co tě ale opravdu zarazilo, bylo když napsal “ Možná by spolužákům bylo lépe beze mě. Myslím, že ani tátovi by to nevadilo.”

Otázky:

  • Jak bys mohl/a Davida v této konverzaci podpořit?
    • Co bys měl/a říct?
    • Co bys rozhodně říkat neměl/a?
    • Co můžeš pro Davida udělat teď a tady v ten moment?
  • Jak by mohla vypadat dlouhodobá psychická podpora Davida?
    • Jak mu můžeš pomoci ty osobně?
    • Jak ho můžete podpořit jako církev nebo mládež?
    • Co za zdroje / lidi mu můžete doporučit?

HOME

Oběd (90 min)

HOME

Jak vést a nevést rozhovor s druhými?

HOME

Rozhovor 1

Otázky:

1. Jaký pocit z toho rozhovoru máte?

2. Co Vám přišlo špatně?

3. Jak se mohl cítit ten konkrétní člověk v tom rozhovoru?

4. Jaké jsou vaše “worst case practicies” ?

     a) z pozice vedoucího toho rozhovoru nebo i vedeného

HOME

Praxe: vedení rozhovoru ve dvojicích

HOME

Rozhovor 2

Otázky:

1. Jaký pocit z toho rozhovoru máte?

2. V čem byl tento rozhovor lepší?

3. Jaké jsou vaše tipy na dobré vedení rozhovoru

  •  Aktivní naslouchání – jak na to?
  • Být přítomný – co vám pomáhá?

HOME

Praxe: vedení rozhovoru v triádách

HOME

Team time